Wat is YOGA?

 

De vorm van yoga die in het westen de meeste bekendheid geniet is de Hatha yoga. Daarin staat het werken met het lichaam centraal. Door het aandachtig aannemen van lichaamshoudingen (asanas) en door ademoefeningen (pranayama)wordt de aandacht naar binnen gericht. Hierdoor ontwikkelt zich concentratie die kan overgaan in meditatie.

Yoga vertegenwoordigt een levende kracht die, hoewel begonnen in een ver verleden en in een ver continent, voortdurend voeding nodig heeft van alle mensen die weten dat de bevrijding van de mens onze uiteindelijke opdracht is.

 

Je kunt yoga beschouwen als een oude oosterse leer die als doel heeft je te leren je geest tot rust te brengen en je lichaam gezond te maken, zodat je in harmonie met jezelf en met je omgeving kunt leven. Wanneer je yoga tot een vast onderdeel in je dagelijks leven maakt, zal de betekenis van deze definitie je duidelijk worden. Maar ook wanneer je het wat kalmer aan wilt doen,is het mogelijk de positieve invloed van de yoga in je leven te ervaren.

 

Wat yoga zo bijzonder maakt, is dat het alle aspecten van een mens raakt:

fysiek, mentaal, emotioneel, energetisch en spiritueel.

 

Iedere cultuur kent eigen meditatievormen met als doel om tot grotere zelfkennis te komen. In India heet die meditatievorm yoga. De yogatraditie is oud. Heel erg oud. Dat alleen al geeft ons een reden om ons er in te verdiepen. Tal van oude geschriften dienen als basis voor onze huidige kennis van yoga, zoals de Sūtra's van Patanjali, de Samhita's, de Hathayogapradīpika, de Upanishads,de Baghavad Gita, het werk van Sankaracarya en de Tantra's.

 

In de meeste gevallen leven we erg naar buiten gericht. We reageren veelal onbewust op de talloze prikkels die op ons afkomen. Dit kost erg veel energie en vaak kunnen we ons daardoor ontevreden en uitgeput voelen. We hebben dan het gevoel dat we geleefd worden en niet aan onszelf toekomen. Door toe te geven aan al die prikkels zijn we vervreemd geraakt van wie we werkelijk zijn.

 

Yoga werkt preventief om het lichaam soepel en sterk te houden; en de adem ruim en krachtig. In de praktijk is gebleken dat yoga in bepaalde gevallen therapeutisch kan werken. Overleg eventueel met uw huisarts.

Bent u onder behandeling van een specialist of therapeut? Overleg dan altijd met hem of haar en stel ook uw yogadocent van tevoren op de hoogte.

 

ALGEMENE TIPS.

Tijdens de les geen volle maag, kauwgom, parfum en GSM. Zorg dat je op tijd, voor de aanvang van de les, aanwezig bent. Verzuim is voor eigen rekening, maar wanneer er ruimte is, kan de les op een ander tijdstip, binnen een maand, worden ingehaald.

 

ZOMERYOGA,GEZICHTSGYMNASTIEK, MEDITATIE, YOGA-FILOSOFIE OF THEMA-LESSEN

Soms worden er voor alle cursisten extra bijeenkomsten georganiseerd. Heb je zelf een wens of idee, laat het weten s.v.p. Privé-sessie op afspraak : o.a. Hormoonyoga, Ademtherapie, Incontinentie-yoga, Gezichtsgymnastiek.

 

 

 

 

Trude schrijft over yoga

en meer.....

(columns, boekrecensies etc.)

 

 

Vraag info, folders en/of inschrijfformulieren aan via trudematlaveer@gmail.com

 

 

najaarsstorm in amsterdam 2013