HATHA YOGA VOOR SENIOREN houdt rekening met eventuele beperkingen, maar wordt niet (meer) in speciale lesuren aangeboden. Alle Hatha Yoga lessen zijn van mild tot krachtig. Voor iedereen die de  gewone hatha yoga lessen te moeilijk, te lastig of te zwaar vindt worden de oefeningen, indien nodig,  individueel aangepast. Er staan stoelen klaar om de cursisten te ondersteunen tijdens de oefeningen en om de houdingen, indien gewenst, zittend op een stoel uit te voeren. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen beginners en gevorderden. De grootte van de groepen is maximaal ongeveer 10 personen. email: trudematlaveer@gmail.com

 WAT IS HATHA YOGA? Je kunt yoga beschouwen als een oude oosterse leer die als doel heeft je te leren je geest tot rust te brengen en je lichaam gezond te maken, zodat je in harmonie met jezelf en met je omgeving kunt leven.

 

Wanneer je yoga tot een vast onderdeel in de dagelijks leven maakt, zal de betekenis van deze definitie je duidelijk worden. Maar ook wanneer je het wat kalmer aan wilt doen, is het mogelijk de positieve invloed van de yoga in je leven te ervaren.

 

In de meeste gevallen leven we erg naar buiten gericht. We reageren veelal onbewust op de talloze prikkels die op ons afkomen. Dit kost erg veel energie en vaak kunnen we ons daardoor ontevreden en uitgeput voelen. We hebben dan het gevoel dat we geleefd worden en niet aan onszelf toekomen. Door toe te geven aan al die prikkels zijn we vervreemd geraakt van wie we werkelijk zijn.

 

Hatha yoga biedt een systeem wat je leert tot jezelf te komen door naar binnen te keren en kontakt te maken met je eigen lichaam, te leren ontspannen door aandachtig te zijn, je bewust te worden welke spieren of gebieden in je lichaam gespannen zijn, te ontdekken waar je grenzen zijn met betrekking tot spanningen, het belang van de adem te ontdekken in het bewerkstelligen van ontspanning.

 

WIL JE THUIS OEFENEN? Oefen als het enigszins kan dagelijks in een verwarmde en goed geventileerde ruimte, waar je niet gestoord kan worden. Doe gemakkelijk zittende, liefst katoenen kleding aan. Oefen met de aandacht naar binnen gericht. Zoek je grenzen op maar overschrijd ze niet. Oefen bij voorkeur op een harde ondergrond, bijvoorbeeld op een yogamatje met je eigen yogabadlaken. Gebruik een timer, dan hoef je niet steeds op de klok te kijken. Ochtendmensen oefenen bij voorkeur na het opstaan, voor het ontbijt. Avondmensen voor het slapen gaan, in ieder geval enige uren na de maaltijd. De oefeningen altijd afsluiten met een korte ontspanning. Leuke YOGA-BOEKEN, die je kan gebruiken als ondersteuning bij het thuis oefenen zijn “Yoga maakt blij, fit en ontspannen”, van Corrie Koot of “Energie in balans”, van Josepha Strous. Ik kan ze voor je meebrengen. Of kijk eens naar “Yoga Doen, Chakra's Ervaren” van Mieke de Bock en Miriam Wapenaar.

 

HOE IS EEN HATHA YOGA LES OPGEBOUWD ?

 

Elke les wordt voorafgegaan door een korte ontspanningsoefening, waarin je lichaam en geest voorbereidt op het naar binnen keren en met alle aandacht in het eigen lichaam zijn. Een les bestaat uit een reeks lichaamshoudingen (asana’s) die een genezende werking hebben op de lichaamsfunkties. Sommige houdingen houd je enige tijd aan, waarbij je vaak de ogen sluit om de blik naar binnen te richten. De aandacht waarmee je de houding uitvoert en de mate van spanning in je spieren bepalen de heilzame werking.

 

Deze kan ontspannend zijn, maar ook het ontwikkelen van kracht en stevigheid in je lichaam is een belangrijk onderdeel van de yoga. Belangrijk is dat je niets forceert, maar respekt hebt voor je eigen grenzen. In de lessen leer je hoe je dit het beste kunt doen.

 

Tijdens de les wordt ook veel aandacht besteed aan de adem. Je leert deze zo natuurlijk mogelijk te laten zijn en het vanzelf komen en gaan van de adem waar te nemen. Vaak observeer je de uitwerking van de oefening op je lichaam. Tegelijkertijd kun je het heilzame effect op je geest ervaren. Alle lessen worden afgerond met een intensieve ontspanningsoefening, soms begeleid door een visualisatie, waarin het lichaam volledig tot rust komt.

Ook staan er stoelen klaar om – indien gewenst - de cursisten tijdens de oefeningen te ondersteunen.

 

Als je meer wilt weten of persoonlijke aandacht wenst, maak dan even een afspraak. De docente is o.a. gespecialiseerd in oefeningen tegen botontkalking en (plas) incontinentie. ALGEMENE TIPS. Zorg dat je op tijd, voor de aanvang van de les, aanwezig bent. Bij inschrijving gaan we er vanuit dat je tot het eind van het seizoen blijft. Verzuim is voor eigen rekening, maar wanneer er ruimte is, kan de les op een ander tijdstip, binnen een maand worden ingehaald. GEZONDHEID. Raadpleeg - bij twijfel of je gezondheidstoestand toelaat yoga te gaan beoefenen - de huisarts, behandelend therapeut of specialist.

 

MEDITATIE OF THEMA-LESSEN. Soms worden er voor alle cursisten extra bijeenkomsten georganiseerd. Heb je zelf een wens of idee, laat het weten s.v.p.

 

 

 

 

Trude schrijft over yoga

en meer.....

(columns, boekrecensies etc.)

 

 

Vraag info, folders en/of inschrijfformulieren aan via trudematlaveer@gmail.com

 

 

najaarsstorm in amsterdam 2013