Power/Ashtanga Yoga.

 

Een dynamische vorm van yoga, afgeleid van – of een mix van - Ashtanga yoga. In de Ashtanga yoga ligt de routine/les vast, waardoor verdieping van de houdingen ontstaat. Bij Power yoga kan een mix gemaakt worden, waardoor er een nieuwe routine ontstaat. Vanaf de start van een serie (flow) met de herhalingen van twee zonnegroeten (surya A en B), volgen de asana’s elkaar als een golvende beweging op, de ogen open, gericht op een drishti (aandachtspunt, zoals handen, voeten, horizon etc.), terwijl je gebruik maakt van een milde vorm van bandha’s (aangespannen spiergroepen) en dit alles op het ritme van de specifieke ujjayi adem. De zittende houdingen worden verbonden met een vinyasa. Deze verbindingen  kunnen, net als onderdelen van de zonnegroeten, gaandeweg groeien van lopen naar stappen, naar een behendig sprongetje. Dit is leuk! Tijdens de statische houdingen zal de docent  de cursisten af en toe zorgvuldig “begeleiden” en ondersteunen, waardoor er voelbaar meer “ruimte” ontstaat. Met Power yoga kun je variëren, mixen en spelen….. en de verdieping volgt, vooral tijdens het “rustig blijven in de vaak pittige houdingen”, die je dus steeds afwisselt met de dynamische verbindingen.

 

Het is verbazend wat het met je doet. Na een serie ‘s morgens vroeg voel je je de hele dag fit. Van harte aanbevolen om thuis te gaan oefenen dus! 

Vraag de lopende folder aan via email adres trudematlaveer@gmail.com

Power/Ashtanga Yoga.

 

Een dynamische vorm van yoga, afgeleid van – of een mix van - Ashtanga yoga. In de Ashtanga yoga ligt de routine/les vast, waardoor verdieping van de houdingen ontstaat. Bij Power yoga kan een mix gemaakt worden, waardoor er een nieuwe routine ontstaat. Vanaf de start van een serie (flow) met de herhalingen van twee zonnegroeten (surya A en B), volgen de asana’s elkaar als een golvende beweging op, de ogen open, gericht op een drishti (aandachtspunt, zoals handen, voeten, horizon etc.), terwijl je gebruik maakt van een milde vorm van bandha’s (aangespannen spiergroepen) en dit alles op het ritme van de specifieke ujjayi adem. De zittende houdingen worden verbonden met een vinyasa. Deze verbindingen  kunnen, net als onderdelen van de zonnegroeten, gaandeweg groeien van lopen naar stappen, naar een behendig sprongetje. Dit is leuk! Tijdens de statische houdingen zal de docent  de cursisten af en toe zorgvuldig “begeleiden” en ondersteunen, waardoor er voelbaar meer “ruimte” ontstaat. Met Power yoga kun je variëren, mixen en spelen….. en de verdieping volgt, vooral tijdens het “rustig blijven in de vaak pittige houdingen”, die je dus steeds afwisselt met de dynamische verbindingen.

 

Het is verbazend wat het met je doet. Na een serie ‘s morgens vroeg voel je je de hele dag fit. Van harte aanbevolen om thuis te gaan oefenen dus! 

 


 

 



 

Kracht en weerbaarheid met Power Yoga

De laatste jaren is in Yoga land het accent wat meer verschoven naar ‘zachtere’ vormen van Yoga zoals Yin Yoga en Yoga Nidra. Power en Vinyasa Yoga wordt vaak gezien als een sportschool activiteit en dat is wat jammer. Want het Yoga gedachtengoed verdwijnt vaak naar de achtergrond, terwijl deze traditie zo belangrijk is. Daarom dragen we het juist graag uit.

De voordelen van Power en Vinyasa Yoga zijn enorm. Een goede gezondheid natuurlijk maar ook bevordert regelmatige beoefening je welzijn van lichaam én geest. Als we kijken naar onze natuur, dan hebben we KRACHT nodig om ons fysieke lichaam sterk te houden. Met Power en Vinyasa Yoga stimuleer je een krachtig lichaam. Tegelijkertijd vergroot je ook je flexibiliteit.

Kracht én ruimte in je lichaam

Met behulp van vele creatieve yoga houdingen/asana’s activeren Power en Vinyasa Yoga ons lichaam en gaan we er ruimte en kracht in ervaren. De bewegingen zorgen dat de energie in iedere lichaamsdeel beter gaat stromen. Gewrichten, spieren en organen gaan beter functioneren. De zwakke plekken in ons lichaam worden vaak verholpen op een natuurlijke manier, waarbij de Adem dit proces ondersteunt en ons lichaam voedt en ontspant.

*

Tonnie Goes (rechts) van Dasra Centre, Montfoort, waar ik diverse cursussen volgde (Power/ashtanga yoga, Personal Yoga trainer, Easy Flow) begeleidt een student aan haar opleiding. Deze specialisaties, bij- en nascholingen zijn erkend door de VYN.

Zachtheid in de yoga houding

Misschien nog wel belangrijker is het om te leren de zachtheid te onderzoeken in de houding die je tot uitdaging brengt door middel van je adem maar ook met je mind. Weerstand helpt je te gaan naar de ruimte maar ook naar de kracht van je lichaam. Door in de asana met focus en concentratie de weerstand te onderzoek en leren los te laten met liefde, geduld, discipline en de TIJD LOS TE LATEN, zal de asana je eigen worden en zal niet alleen je lichaam maar ook je mind hierop resoneren. Je vergroot je hiermee je weerbaarheid en dat merk je in je dagelijks leven.

De voordelen van Power en Vinyasa Yoga nog maar eens op een rij:

  • Het versterkt jouw immuunsysteem

  • De flexibiliteit van je lichaam neemt toe

  • Je kracht neemt toe, je spieren worden sterker

  • Je gaat beter slapen

  • Brengt meer balans in je hormoonstelsel

  • Je botdichtheid neemt toe

  • Je bloeddruk verlaagt

  • Maar het meest belangrijke: er ontstaat balans in je welzijn, je voelt je evenwichtig en gelukkig!

Dus volg regelmatige een les met een krachtigere vorm van Yoga of volg een Power of Vinyasa opleiding om deze prachtige vorm van Yoga door te geven: kijk ook op www.poweryoga.nl voor meer informatie.


 

*deze tekst en foto zijn afkomstig van de website www.poweryoga.nl

 

 

Vraag de lopende folder aan via email adres trudematlaveer@gmail.com

 ☺ YOGA EN MEER..... TRUDE MATLA-VAN DER VEER

P

rogramma 2019(-2020) Power Yoga

 

donderdag

locatie

Studio Suzon

Westbuurt-

straat 8, Moordrecht

avond

 

 

20.15 tot 2115 uur

14, 21, 28 november, 12 en 19 december 2019

 

 

Bij voldoende belangstelling worden aansluitend lessen georganiseerd op donderdagavonden, dezelfde tijd en plaats.

 

 

 

Betaling: Blokjes van 5: Het lesgeld per blok bedraagt € 55,00 te voldoen voor of tijdens de eerste les van vijf. Een proefles of losse les kost € 11,50.

 

-Betalingen graag

òf per overschrijving naar IBAN NL26INGB0001962832 tnv GW Matla-vdVeer, onder vermelding van je lesdag, -uur en je naam òf contant in een envelop met je naam, de datum en het bedrag erop geschreven.

 

-Trek kleding aan waarin je gemakkelijk kunt bewegen, neem een flesje water mee en een badlaken o.i.d. voor op de mat. Yogamatten, plaids en kussens zijn aanwezig.

 

VERHINDERD? Laat het, indien mogelijk, z.s.m. weten. Een ander kan mogelijk op jouw plaats inhalen. Geen gehoor op 0182 725283? Sms of Whats-app naar 06 50816170. Emailen kan natuurlijk ook naar trudematlaveer@gmail.com.

 

WATERDRINKEN. Na de les is er gelegenheid om vragen te stellen of even na te praten. Het is goed en belangrijk om iets te drinken. Wil je je eigen flesje water meebrengen?


SAMENSTELLING VAN DE GROEPEN. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen beginners en gevorderden, evenmin in sekse en leeftijd. De grootte van de groepen is maximaal ongeveer 12 personen.


GEZONDHEID.Raadpleeg - bij twijfel of je gezondheidstoestand toelaat yoga te beoefenen - de huisarts, behandelend therapeut of specialist.

 

ALGEMENE TIPS. Tijdens de les s.v.p. geen volle maag, kauwgom, parfum en GSM. Zorg dat je op tijd, voor aanvang van de les, aanwezig bent. Verzuim is voor eigen rekening, maar wanneer er ruimte is, kan de les op het andere tijdstip, binnen hetzelfde seizoen, op afspraak worden ingehaald. Draag gemakkelijk zittende (sport)kleding en breng warme sokken, een vest/trui mee en een groot badlaken o.i.d. voor over de mat. Gebruik je liever je eigen yogamat, deken of kussen, breng die gerust mee. En vergeet niet je flesje water!

 

Moordrecht; voor privé lessen etc. Op afspraak Yoga Studio SuZon, Westbuurtstraat 8, Moordrecht.

 

 

POWER- ASHTANGA YOGA ?

Power yoga is een vorm van intensieve yoga, afgeleid - of een mix - van de Ashtanga yoga van Pattabhi Jois, Mysore, India. In de Ashtanga yoga ligt de routine/les vast, waardoor verdieping van de houdingen ontstaat.

Bij Power yoga kan door de docent een mix gemaakt worden van elkaar opvolgende oefeningen. Vanaf de start van een serie (flow) met de herhalingen van twee zonnegroeten (surya A en B), volgen de asana's elkaar als een golvende beweging op, de ogen open, gericht op een drishti (aandachtspunt, zoals handen, voeten, horizon etc.), terwijl je gebruik maakt van een milde vorm van een of twee bandha's en dit alles op het ritme van de specifieke ujjayi adem. De zittende houdingen worden verbonden met een vinyasa. Deze verbindingen kunnen, net als onderdelen van de zonnegroeten, gaandeweg groeien van lopen naar stappen, naar een behendig sprongetje. Dit is leuk! Deze lessen zijn bestemd voor diegenen die Power Yoga met respect voor de yoga traditie en op een correcte manier willen ervaren.

Tijdens de cursus wordt, waar wenselijk, uitleg van de Sanskriet termen gegeven. We bouwen met elkaar een complete serie van ongeveer 45 minuten op, gevolgd door een ontspanning van max. een kwartier. Een van de opvallende aspecten is dat tijdens de statische houdingen de docent af en toe naar de cursisten toegaat en de houding zorgvuldig begeleidt, stimuleert en ondersteunt, waardoor er voelbaar meer ruimte ontstaat. Met Power yoga kun je variëren, mixen en spelen. Er ontstaat een energiestroom (flow genoemd), stappen worden sprongetjes. en de verdieping volgt, vooral tijdens het rustig verblijven in de vaak pittige houdingen die je afwisselt met de dynamische verbindingen. En het is verbazend wat het met je doet. Na een serie 'smorgens vroeg voel je je de hele dag fit. Van harte aanbevolen om thuis te gaan oefenen dus!

In de yoga studio zijn yogamatten aanwezig. Als je doorgaat na de proefperiode, zou je een eigen mat kunnen aanschaffen. Uit hygiënisch oogpunt wordt op je eigen mat oefenen, thuis en in de les, aanbevolen. Power yoga sticky mats zijn te koop in sportwinkels of via internet.

Let erop liever niet korter dan twee uur van te voren een lichte maaltijd te gebruiken. Na de les is het verstandig veel te drinken om te voorkomen dat je hoofdpijn krijgt. Breng je waterflesje en een sporthanddoekje (als het warm is, voor het eventuele zweet) mee!

 

Over de docente: Trude is Hatha Yoga docente sinds 1988 en is bevoegd tot het geven van kinder-, senioren-, zwangerschapsyoga en onderricht babymassage. Ze gaf yogales aan kinderen via BRAinS en momenteel aan senioren via BRAVO in Zuidplas. Zij kreeg haar opleiding van Jos Plenckers bij de Saswitha Opleiding, waarna ze zich verder verdiepte en specialiseerde via talloze bijscholingen, o.a. 3 x in bij de Bihar School of Yoga, Rikhia, India. Eind december 2004 heeft zij haar lesbevoegdheid power yoga behaald. In april 2006 volgde zij een intensieve Teacher training Ashtanga Yoga bij de Amerikaanse yogaleraar David Swenson. Daarna begeleidde zij enkele Poweryoga vakantieweken in Italië en gaf jarenlang wekelijkse poweryoga/ashtanga lessen. In februari 2009 werd een opleiding voltooid tot Personal Yoga Trainer; hierbij wordt middels privésessies naar de passende yogavorm gezocht; yoga is geen therapie, maar kan wel therapeutisch werken. Zij blijft zich bijscholen en op de hoogte houden van nieuwe inzichten in de. fysiotherapie en medische wetenschap. In 2017 voltooide zij een Satyananda Yoga Nidra teachertraining en volgde een weekend Satyananda Prana Vidya. In 2018 stond er een aantal Satyananda Yoga Kriya workshops en een vijfde Yogavakantie in Frankrijk op haar programma. Sinds 2011 geeft ze VYN-erkende bijscholingen aan collega-yogadocenten en sinds 3 jaar is ze gastdocente bij een VYN erkende yoga opleiding in Zuid Limburg. Trude is één van de vrijwilliger-yogadocenten in het Leontienhuis, Zevenhuizen, een inloophuis voor mensen die aan een eetstoornis lijden, geleid door Leontien van Moorsel.

 

Yoga en meer.... Trude Matla-van der Veer
Prinses Alexiahof 28, 2841 VX Moordrecht
0182 725283 - 06 50816170 www.yogatrudematla.nl /
trudematlaveer@gmail.com

kamer van koophandel nr 27351325n- agb code 90101405 t.b.v. Zwangerschapsyoga - VYN lid 1129

Yoga Alliance RYT 200 ID213643 (t.b.v. erkenning Personal yoga coach, Power Yoga, Easy Flow, Asana's begeleiden, Anatomie en blessures)


Hatha Yoga groepslessen sinds 1988 in Moerkapelle, (en in Zoetermeer van 1988-2018)
Op aanvraag: personal yoga training + yoga voor alle leeftijden + zwangerschapsyoga + incontinentieyoga + ayurvedische (baby) massage + power/ashtanga yoga + hormoonyoga (midlife – menopauze) + bones for live + meditatie + adembegeleiding + gezichtsgymnastiek + yogavakanties + diverse vyn erkende bijscholingen + gastdocent bij een VYN erkende yoga opleiding.

Zo spoedig mogelijk inleveren s.v.p. of opsturen per email naar (trudematlaveer@gmail.com) of per post

naar Trude Matla-van der Veer, Prinses Alexiahof 28, 2841 VX Moordrecht, 0182 725283 / 0650816170.

INSCHRIJFFORMULIER - POWER YOGA

naam en voorletters

roepnaam

beroep

adres

postcode en woonplaats

telefoon thuis / werk

geboortedatum

email-adres

verklaart kennis te hebben genomen van de inhoud van de folder, belooft de financiele verplichtingen na te komen en geeft zich hierbij op voor power yogales: (20.15 – 21.15 uur donderdagavond)

Yoga studio Suzon, Westbuurtstraat 8,Moordrecht

 

Proefles? Ja/nee * (a 11,50 euro) te verrekenen met de overige lessen, dus 43,50 bij betalen

Wijze van betaling: kontant / per bank* / ineens 55,- of per les 11,50*

*omcirkelen svp wat van toepassing is

 

Gezondheidsverklaring (deze gegevens worden vertrouwelijk behandeld):

Bent u goed gezond?

Gebruikt u medicijnen? Zo ja, waarvoor?

Bent u momenteel onder (dokters)behandeling? Zo ja, waarvoor?

Eventuele bijzonderheden:

datum: naam (of indien mogelijk handtekening):

 

Zie ook Privacystatement em privacy verklaring Yoga em meer… ivm de AVG in de bijlage en op www.yogatrudematla.nl

 

Trude schrijft over yoga

en meer.....

(columns, boekrecensies etc.)

 

 

Vraag info, folders en/of inschrijfformulieren aan via trudematlaveer@gmail.com

 

 

najaarsstorm in amsterdam 2013